De proefkampioen

Toen we de klas binnenkwamen was het wat spannend want er stond een koffer in de klas. Plots begon die zo rare geluidjes te maken. Toen we toch voorzichtjes keken, kwam Willy Wortel tevoorschijn. 

Elke dag zat er iets anders in de koffer van Willy Wortel. Zo konden we telkens met onze verschillende zintuigen kijken, voelen, proeven en ruiken. We leerden heel wat fruit en groenten kennen, we leerden ook de verschillende smaken. We werden echte proefkampioenen!

We leerden tijdens verschillende activiteiten een stappenplan volgen: 

Zelfstandige activiteit: een kaarspotje versieren

Stappenplan: de kerstboom opzetten en versieren

Stappenplan: via een kookfries konden de kinderen aan de slag om een smoothie maken. Dit is een stappenplan waarin staat wie wat doet op welk moment. 

Stappenplan: we hadden ons eigen restaurant in de klas. De taken werden verdeeld en adhv een stappenplan konden de kinderen klanten verwelkomen en een lekkere maaltijd geven. 

We stelden onze eigen menu samen voor in ons restaurant. Mmmm...

Media: Elke dag kwam er een vraag van de dag aan bod. Hierin werd een vraag gesteld en die moesten we dan gaan onderzoeken. De kinderen dacht eerst zelf na als het waar of niet waar zou zijn, dit toonden ze moet ene rood of groen kaartje in de lucht te steken. 

Zo kwamen we te weten dat er hele kromme komkommers bestaan maar dat dit niet handig is om die te vervoeren, dat er niet altijd rood zijn, dat meloenen vierkant kunnen zijn... 

Uiteraard gingen we aan de slag met bereidingen: we maakten pannenkoeken, koekjes en smoothie. We leerden wat ingrediënten zijn en welke benodigdheden je allemaal nodig hebt om een bereiding te maken. 

Uiteraard gingen we aan de slag met de weegschaal. Ollie de olifant en Mies de Muis kwam langs om samen met ons te wegen.

Samen met de leerlingen van het 1ste leerjaar sneden we groenten voor de soep met babbeltjes.

Pizza beleggen: adhv een kaart gingen de kleuters aan de slag om hun pizza te beleggen. 

Schrijfdans: de denneboom 

Het kerstverhaal naspelen

Knutselen nieuwjaarsbrief en koekjesdoos

Spelen in de hoeken

Arrangement Dozen

Juf Eloïse en juf Sarah kwamen 2 weken de klas overnemen. Ze brachten het arrangement dozen aan. Om alle foto's te zien, klik hier

NINA 4 Jaar

freya 4 jaar

De voorleesweek

De kleuters hebben de voorbije week enorm genoten van alle verhalen die de (groot)ouders kwamen vertellen. 

Het kleurenmonster


De voorbije weken werkten we rond het prentenboek van de kleurenmonsters.

"Het kleurenmonster is in de war. Hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk. Wat is er met hem aan de hand? Met de hulp van een meisje probeert hij alle emoties die hij voelt een eigen plek te geven."

We leerden elke dag een nieuw monstertje kennen. Het kleur van het monstertje wordt gekoppeld aan een gevoel. Vb ROOD = boos, BLAUW = verdrietig...

We beelden het gevoel uit. 

We praatten erover. Hebben wij ons al eens zo gevoeld? wanneer was dat? Wat doen we dan? Wat kan de ander doen?

Gevoelens herkennen en sorteren 

Fijne motorisch oefeningen

Met de plasticine vulden we de potjes van het kleurenmonster in allerlei vormen.

We druppelden tranen voor onze gevoelsmeter.

Aan de lichttafel gaven we de kleurenmonsters een kleur door de bolltjes met een pincet op het monstertje te plaatsen. 

We leerden rijgen op verschillende manier.

...

Geconcentreerd een opdracht tot een goed einde brengen.

Het ontbrekende monstertje aanvullen: getalbeeld of cijfer.

                                                             Leg evenveel dopjes als het getalbeeld of cijfer.

Tovertekening: kleur enkel de blije monstertjes en kijk wel monster er tevoorschijn komt.

Vul de potjes met evenveel bollen als het getalbeeld.

Leg het patroon na en werk af.

Koppel het gevoel aan het juiste kleur.

Twister

2de kleuter: teken een monstertje adhv een stappenplan.

2de kleuter: kleur hetzelfde monstertje als het voorbeeld.

Schrijfdans: het monster.

Bij deze schrijfdans is het heel belangrijk dat ze elke keer stoppen aan het bolletje. De start - stop en draaibeweging.

We werken eerst verticaal en groot op de krijtborden. Daarna op A3 blad in kleine groepjes. Als laatste gaan de kleuters individueel aan de slag.

De Sint kwam vrijdag langs in de klas met een boerderij. 

Foto's van het bezoek van de Sint zal je onder algemeen vinden. 

Ik ben een kunstenaar.

We gingen van start met het prentenboek "ik ben een kunstenaar." 

Ontmoet de jonge kunstenaar: Waar ik ook kijk, zie ik KUNST. Maar mijn moeder ziet dat anders. Ik zie: De eenzaamheid van de wortel. Mijn moeder ziet: Een niet leeggegeten bord. Ik zie: Uitzicht op de wereld. Mijn moeder ziet: Een gat in de muur. (Ik geloof niet dat ze me begrijpt.) Maar IK KAN NIET STOPPEN MET SCHEPPEN!


Gelukkig laat onze kunstenaar zich niet hinderen door de beperkte blik van zijn moeder. Sterker nog: als hij merkt dat ze zich niet zo prettig voelt, besluit hij een kunstwerk voor haar te maken. Hij noemt het: Ode aan mijn moeder. Dit boek neemt een heerlijk loopje met kunstenaars die zichzelf erg Belangrijk vinden. Het is een knipoog naar bekende artiesten en een buitengewoon herkenbaar boek voor alle creatieve kinderen en hun ouders. 

Er is een link verbonden aan de onderstreepte woorden in de tekst. Vergeet dus zeker niet op deze woorden te klikken. 

We leerden kunstschilder Salvador Dali kennen en zijn gekke snor.

De kinderen knutselden hun eigen uitzicht op de wereld. We dachten eerst na wat we gingen tekenen. Na het tekenen mochten de kinderen met ecoline erover schilderen. Achteraf maakten we net zoals in het boek een gat in de muur. 

In het prentenboek kwamen er ook heel veel kunstwerken aan bod die in een kader / lijst zaten. Op verschillende manieren gingen wij hiermee aan de slag. 


Met isolatieschuim mochten we onze eigen lijst spuiten en achteraf spuiten of schilderen met zilver of goud. 

Daarna maakten we ons eigen zelfportret. We keken hierbij goed in de spiegel.

Tekenen van een stilleven

Schildertechniek: pointillisme

Schildertechniek: tamponeren

We leerden ook een aantal schilders kennen

Bewegend leren: getalbeelden leren kennen, tellen en evenveel. We doen dit steeds eerst in grote groep en daarna kunnen de kinderen zelfstandig in de hoeken hiermee aan de slag. 

Getalbeeld 1 en 2 leren ==> springen op één/twee benen

Filmpje

Getalbeeld nemen en evenveel keer het parcours doen.

Enkele telactiviteiten:

Stippen van het getalbeeld tellen en evenveel kleur in het schilderspalet plaatsen

Ogen op de dobbelsteen tellen en op het juiste getalbeeld gaan staan. 

De 2de kleuters gingen aan de slag met een matrix

Onze kunstenaars

Memory met de woordenschat

yfa-LYNN 4 JAAR

LOIZA 4 JAAR

tiebe 4 jaar

baby luzette op bezoek

experimenteren met een techniek

julie 4 JAAR

mathis 4 jaar

Verkennen van de klas

Voor meer foto's klik je telkens op het woord die onderstreept is. 

De gouden weken

De eerste weken van het schooljaar zijn heel belangrijk voor een positieve klassfeer en het creëren van een veilige omgeving. 

In de klas hangen gouden ballonnen in de lucht. Elke dag prikken we een ballon. In de ballon zit een blad waar een groepsspelletje op staat. De kleuters kijken er elke dag naar uit op te prikken :-). Op deze manier leren we elkaar beter kennen en groeit het vertrouwen.   

Klasafspraken

Na het vertellen van enkele prentenboeken maakten we enkele klasafspraken. 


Kennismaken

We leren elkaar beter kennen door vragen te stellen aan elkaar. Op het rad staan verschillende symbolen. Adhv de afbeeldingen worden er vragen gesteld aan elkaar. vb. Wat is je lievelingseten? lievelingskleur? leukste speelgoed?... 

Dit wordt op verschillende manieren aangebracht in de klas: