Hoera voor Lize!!
Hoera voor Lize!!
Hoera voor Félien!!
Hoera voor Fenn!!
Hoera voor Lewis!!
Pasen : wat zit er in dat ei?
Welke dieren komen er uit een ei? We gingen op zoek welke dieren er uit een ei komen en welke niet. Aan de hand van filmpjes, boekjes en ander spelmateriaal kwamen we meer te weten.
Er kwam een paastak in de klas. Kleuters kochten paasversiering in de winkel om zo de klas wat te versieren.
Het spel jakkiebak kippenkak werd aangebracht. Dit is een geheugenspel waarbij je moet proberen om het staartje van de kip die voor je staat probeert te pakken. Je mag pas vooruit als je hetzelfde kaartje kan terugvinden.
Een ander spel met de dobbelsteen en eitjes werd ook gespeeld : wie heeft er als eerste zijn kaartje vol?
We knutselden een mooie paaskip.
De letter P werd aangebracht.
In de maisbak zaten eitjes verstopt, de kleuters zochten dezelfde letters bij elkaar.
Met de eitjes werd er ook aan wiskundige initiatie gedaan, begrippen als evenveel, meer en minder werden geoefend. Â
Eitjes werden gesorteerd en gewogen.
Het rijmen werd geoefend.
Het spiegelen stond ook in de focus. Met of zonder spiegel tekenden we de andere helft.
Wie wil kon paasversiering maken met strijkparels.
Op donderdag was er sober maal tvv broederlijk delen. Met het mooie weer genoten de kleuters van soep en brood op de speelplaats.
Ons eigen dierenorkest
Naar aanleiding van het prentenboek 'het wilde dierenorkest' maakten we ons eigen dierenorkest. De kleuters zochten een dier uit, het bijpassend instrument werd geknutseld.
Op muziek van Vivaldi 'de lente' volgden de kleuters de aanwijzingen van de dirigent. Â
Geniet van het orkest, mijn excuses voor de slechte filmkwaliteit.
Hoera voor Emma!!!
Hoera voor Simon!!!
Carnaval in de klas!
Het wilde dierenorkest!
Het wilde dierenorkest is een muzikaal prentenboek.Via een app en het prentenboek maken de kleuters kennis met de verschillende dieren uit het dierenorkest.
De kleuters kregen de opdracht om de dieren in de juiste volgorde te leggen. Daarnaast moesten ze ook nog het dier koppelen aan het juiste muziekinstrument. En als laatste tekenden ze hun lievelingsdier van uit het orkest.
 In de boekenhoek oefenden de kleuters de woordenschat uit het boekje met de sprekende muur.
Daarnaast zochten ze allerlei informatie op over de verschillende dieren.
In de dierenhoek werd er ijverig gebouwd. Alle dieren kregen er een plaatsje.
Er werden heel wat dierenspelletjes gespeeld. Maar de grootste favoriet was wel het dierenspel 'concept'. Hier moest één kleuter aan de hand van de eigenschappen het juiste dier raden. De eigenschappen werden door de andere kleuters op jet spelbord aangeduid.
Andere spelletjes die ook nog aan bod kwamen : muizen gooien, kat en muisspel, dierenrace-spel, dieren stapelen en een denkspelletje (smartgame).
Aan de knutseltafel werd er geknutseld en getekend rond het verhaal. Daarbij krijgen de kleuters de opdracht om allemaal één instrument te knutselen uit het verhaal. Daarmee zijn we nu nog mee bezig.
Hoor je van waar het geluidje komt? Kleuters kregen een blinddoek om en stapten naar de richting van het geluid.
De letter 'F' van fluit stond in de kijker.
In de muziekhoek konden de kleuters experimenteren met allerlei muziekinstrumenten.
We kregen ook bezoek van enkele muzikanten.
Tijdens dit arrangement hebben we heel veel gewerkt rond patronen, met allerlei materiaal en op verschilldende manieren oefenden we rond patronen.
Hoera voor Yintho!!!
Boer Boris en de dino!
Boer Boris is al goed gekend bij onze kleuters. Nu vond Boer Boris tijdens het ploegen op zijn veld een bot, het was een bot van de dino. Dit prentenboek werd meerdere malen verteld en de kleuters konden het verhaal naspelen in de zandbak.
De poppenhoek verdween eventjes uit de klas en moest plaats maken voor de dinohoek.
In de dinohoek kwam er een vulkaan, we deden ook eens een proefje waarbij de vulkaan tot uitbarsting kwam.
In de boekenhoek bewonderden de kleuters de dino's.
Met de clics en met de knex bouwden we dino's.
We tekenden en schilderden dino's.
Eitjes verdelen : elke dino wil er evenveel.
10 dino's op een rij, gerangschikt van klein naar groot.
Welke dino heeft de langste staart, welke dino heeft de kortste staart?
Letterspelletjes rond het thema
Sommige kleuters waagden het om de namen van de dino's neer te schrijven.
Een spelletje 'dino's op her spoor', hierbij moesten de kleuters goed onthouden waar de dino's verstopt waren.
Hoera voor Loena!!
Hoera voor Lucienne!!
Bliep, bliep, ik ben een robot.
Opnieuw een ideetje uit de ideeënbus : een kleuter wou leren over robots.
Een robotfabriek en enkele robots kwamen in de robothoek.
We leerden 'programmeren' : eerst met onszelf, later met de beebot.
Eén van de focusdoelen waarrond gewerkt werd, was ruimtelijk inzicht. Met de elastiekjes probeerden we de robot na te maken. Ook het natekenen van raamfiguren werd geoefend.
Een ander focusdoel was gericht leren kijken: dit werd geoefend met identificatiespelletjes en en een leuk gezelschapssel robot face race.
Er werd geknutseld : iedereen knutselde zijn eigen robot. Sommige kleuters werkten samen aan een robot.
In de lees- en schrijfhoek konden de kleuters schrijfpatronen en cijfertjes oefenen.
Een nieuwe letter werd aangebracht : de R van robot.
Met de magneten werd er geëxperimenteerd, met de magneetkoffer en opdrachtkaarten kwamen de kleuters tot allerlei ontdekkingen.
In de mediahoek werd er op de computer gezocht naar de woordjes die beginnen met de letter R.
Op de ipads werd het programmeren geoefend.
Ook maakten ze kennis met de marbotic cijfers en letters voor op de ipad.
Met blokjes werd er gemeten hoe groot de robots waren, daarbij koppelden ze het juiste cijfertje.
Ook met het pomponspel moesten de kleuters kijken naar het cijfertje en het correct aantal pomponnetjes leggen op de robots.
We deden een klassikale schrijfdans.
De kleuters kregen ook de opdracht om een constructie te maken, aan de hand van een foto of een stappenplan maakten ze hun constructie.
Op de lichtbak tekenden de kleuters een robot na.
Hoera voor Xander!!!
Kerstmis met Boer Boris.
Net als bij de Sint werd er een boekje van boer Boris gebruikt als start van het thema.
In de poppenhoek werd er kerst gevierd. Kerstversiering kochten we eerst in de winkel.
In de klas werd er een grote kerstboom geplaatst: de kleuters zochten zelf uit hoe ze de boom in elkaar moesten steken.... en daarna versieren.
Met de knex en clics bouwden we kerstversiering voor in de klas.
We knutselden ons eigen kerststalletje.
Het kerstverhaal werd verschillende malen verteld, de kleuters konden het ook naspelen.
Op de ipad maakten we een kersttekening en werkten we met chatter pix : zo maakten we een eigen foto voor op onze nieuwjaarsbrief.
In de lees- en schrijfhoek stempelden we kerstwoordjes.
Kerstballen verdelen, groepjes maken van kerstballen, de begrippen even veel, meer en minder werden geoefend.
En met de steekparels kerstballen en een kerstboom namaken.
Sjoerd en de stapelstad
Sjoerd en de Stapelstad is een stapelgek verhaal over omdenken, vriendschap, samenwerken, bouwen, doorzetten, volhouden en nooit opgeven.
In de bouwhoek bouwden de kleuters hun eigen stapelstad.
We maakten ook onze eigen stapelstad, we knutselden huizen waarmee we dan een stapelstad maakten.
De cijfertjes werden geoefend, dit deden we met verschillende opdrachten.
Ruimtelijke begrippen werden geoefend met huisjes uit de stapelstad.
In de poppenhoek kwam er wat werkmateriaal.
We maakten huisjes van samengestelde woorden. Met twee woordjes kan je een langer woord maken.
Ook het oefenen van de schrijfpatronen kwam weer aan bod.
We speelden verschillende stapelspelletjes.
Met de steekparels bouwden we verschillende huisjes.
Enkele kleuters tekenden over het verhaal.
Woordjes bouwen met de blokjes.
De zandtafel werd een bouwwerf met steentjes en vrachtwagens.
Enkele mama's komen voorlezen!
Tijdens de voorleesweek kwamen de mama's van Lucienne, Simon en Emma voorlezen. De kleuters genoten van de mooie verhaaltjes. Bedankt mama's!
Boer Boris en het paard van de Sint!
Met dit prentenboek startten we dit arrangement
In de bouwhoek gingen we aan de slag om net als in het boek een dak te bouwen.
Onze winkel werd een speelgoedwinkel waar Sint en Piet speelgoed konden kopen.
Met de clics bouwden we mijters, een staf en een grote Sint.
Op de computer en met de ipad speelden we spelletjes van de Sint.
Het oefenen van schrijfpatronen ; dit kwam meerdere malen aan bod deze weken.
Met de steekparels probeerden we een stoomboot na te maken.
Er werd gewerkt met de weegschaal : welk speelgoed is er zwaarder? hoeveel blokjes weegt het beertje?
Een nieuwe letter werd aangebracht.
We speelden een matrix.
Een memoryspel van de Sint:
Een rijmspelletje met het draairad:
Woordjes bij de juiste woordkaartjes leggen:
Toen we vrijdag in de klas kwamen waren we verrast : de Sint was geweest : kinetisch zand voor in de zandtafel, twee gezelschapsspelletjes, een denkspelletje, een woordspelletje, twee popjes voor in de barbiehoek, een prentenboek en een codeer-vormenspel. Er werd er al heel veel mee gespeeld.
Hoera voor Elias!!!
Project : kunst
Met de hele school werkten we rond kunst. We deden een gezamenlijke start met een toneeltje. Foto's hiervan vind je onder algemeen.
Bij ons in de 3de kleuterklas werden er een aantal beroemde kunstenaars besproken, we probeerden om hun kunstwerkjes na te maken.
Vincent Van Gogh
Piet Mondriaan
Keith Haring
Kasteel en zon (van Paul Klee)
Kandinsky
De cirkels tekenden we op muziek (schrijfdans), we gebruikten onze beide handen om de cirkels en lijnen te tekenen.
Aan de schildersezel schilderden we ons eigen zelfpotret.
Ook een heel eigen creatie mocht zeker niet ontbreken : onze 'kunstvis'.
Naast het vele knutselen werden de vormen geoefend : herkennen en benoemen van de vormen en ook spelen met de vormen.
En ook het rijmen stond in de focus : allerlei rijmspelletjes werden gespeeld.
Al onze kunstwerkjes waren te bezichtigen op de tentoonstelling.
Hoera voor Yaiza!
Diep in de zee!!
Wat is er allemaal te zien in de diepe zee? Tijdens een brainstorm met de kleuters konden de kleuters zelf vragen formuleren die ze graag zouden te weten komen. Deze vragen werden genoteerd en gevisualiseerd. Tijdens de voorbije weken probeerden we dan een antwoord te vinden op deze vele vragen, we zochten informatie op in boeken, we bekeken filmpjes en wisselden onze voorspellingen en informatie uit.
De poppenhoek en winkel maakte plaats voor een grote oceaan.
In en op de zandtafel!
In de boekenhoek zochten we informatie op over de zeedieren of gingen we met de zaklamp op zoek naar de zeemeermin.
Aan de hand van qr-codes konden we nog meer informatie vinden, of luisterden we naar een verhaaltje of maakten we de schelpenpuzzel.
Met de clics en knex bouwden we vissen.
We leerden de letter V zowel visueel als auditief, met plasticine boetseerden we deze letter , met parels maakten we de letter na en we luisterden ook naar heel veel woordjes, op zoek naar woorden die beginnen met deze letter.
Op de lichttafel werd er met blokjes een vis gemaakt, ook oefenden we de pincetbeweging, met een pincet de vis versieren waarbij we dan ook nog eens moesten tellen hoeveel steentjes er waren.
Ook met de schakels oefenden we het tellen : hier kregen de octopussen armen waarbij de kleuters correct moesten tellen.
We maakten samen één grote puzzel: éénmaal deze puzzel gemaakt was werd deze puzzel een grote zoekprent.
Met zijn tweetjes werken aan een vissenmandala.
Kleurprenten rond het thema
We speelden het visspelletje.
Aan de knutseltafel werd er getekend, gekleefd en geknutseld. Elke kleuter koos een zeedier uit. Mat papier maché proberen we er een echte 'kunstvis' van te maken. Benieuwd wat dit gaat worden. Hieraan werken we verder tijdens ons volgend thema.
Hoera voor Julan!!
Hoera voor Margaux!!
Hoera voor Sietske!!
Een kijkje in onze klas!!
Dit zijn de hoekjes uit de gele klas :
Bouwhoek
Knutseltafel
Lichttafel
Poppenkast
Mediahoek
Lees- en schrijfhoek
Spelletjeshoek
Techniekhoek
Dit zijn de hoekjes uit de blauwe klas :
Autohoek
Boekenhoek
Houten blokken met dieren
Klein constructiemateriaal
Puzzelhoek
Poppenhoek
Winkel
Zandtafel
Hoera voor Ynora!