Hoera voor Xander!!!
Kerstmis met Boer Boris.
Net als bij de Sint werd er een boekje van boer Boris gebruikt als start van het thema.
In de poppenhoek werd er kerst gevierd. Kerstversiering kochten we eerst in de winkel.
In de klas werd er een grote kerstboom geplaatst: de kleuters zochten zelf uit hoe ze de boom in elkaar moesten steken.... en daarna versieren.
Met de knex en clics bouwden we kerstversiering voor in de klas.
We knutselden ons eigen kerststalletje.
Het kerstverhaal werd verschillende malen verteld, de kleuters konden het ook naspelen.
Op de ipad maakten we een kersttekening en werkten we met chatter pix : zo maakten we een eigen foto voor op onze nieuwjaarsbrief.
In de lees- en schrijfhoek stempelden we kerstwoordjes.
Kerstballen verdelen, groepjes maken van kerstballen, de begrippen even veel, meer en minder werden geoefend.
En met de steekparels kerstballen en een kerstboom namaken.
Sjoerd en de stapelstad
Sjoerd en de Stapelstad is een stapelgek verhaal over omdenken, vriendschap, samenwerken, bouwen, doorzetten, volhouden en nooit opgeven.
In de bouwhoek bouwden de kleuters hun eigen stapelstad.
We maakten ook onze eigen stapelstad, we knutselden huizen waarmee we dan een stapelstad maakten.
De cijfertjes werden geoefend, dit deden we met verschillende opdrachten.
Ruimtelijke begrippen werden geoefend met huisjes uit de stapelstad.
In de poppenhoek kwam er wat werkmateriaal.
We maakten huisjes van samengestelde woorden. Met twee woordjes kan je een langer woord maken.
Ook het oefenen van de schrijfpatronen kwam weer aan bod.
We speelden verschillende stapelspelletjes.
Met de steekparels bouwden we verschillende huisjes.
Enkele kleuters tekenden over het verhaal.
Woordjes bouwen met de blokjes.
De zandtafel werd een bouwwerf met steentjes en vrachtwagens.
Enkele mama's komen voorlezen!
Tijdens de voorleesweek kwamen de mama's van Lucienne, Simon en Emma voorlezen. De kleuters genoten van de mooie verhaaltjes. Bedankt mama's!
Boer Boris en het paard van de Sint!
Met dit prentenboek startten we dit arrangement
In de bouwhoek gingen we aan de slag om net als in het boek een dak te bouwen.
Onze winkel werd een speelgoedwinkel waar Sint en Piet speelgoed konden kopen.
Met de clics bouwden we mijters, een staf en een grote Sint.
Op de computer en met de ipad speelden we spelletjes van de Sint.
Het oefenen van schrijfpatronen ; dit kwam meerdere malen aan bod deze weken.
Met de steekparels probeerden we een stoomboot na te maken.
Er werd gewerkt met de weegschaal : welk speelgoed is er zwaarder? hoeveel blokjes weegt het beertje?
Een nieuwe letter werd aangebracht.
We speelden een matrix.
Een memoryspel van de Sint:
Een rijmspelletje met het draairad:
Woordjes bij de juiste woordkaartjes leggen:
Toen we vrijdag in de klas kwamen waren we verrast : de Sint was geweest : kinetisch zand voor in de zandtafel, twee gezelschapsspelletjes, een denkspelletje, een woordspelletje, twee popjes voor in de barbiehoek, een prentenboek en een codeer-vormenspel. Er werd er al heel veel mee gespeeld.
Hoera voor Elias!!!
Project : kunst
Met de hele school werkten we rond kunst. We deden een gezamenlijke start met een toneeltje. Foto's hiervan vind je onder algemeen.
Bij ons in de 3de kleuterklas werden er een aantal beroemde kunstenaars besproken, we probeerden om hun kunstwerkjes na te maken.
Vincent Van Gogh
Piet Mondriaan
Keith Haring
Kasteel en zon (van Paul Klee)
Kandinsky
De cirkels tekenden we op muziek (schrijfdans), we gebruikten onze beide handen om de cirkels en lijnen te tekenen.
Aan de schildersezel schilderden we ons eigen zelfpotret.
Ook een heel eigen creatie mocht zeker niet ontbreken : onze 'kunstvis'.
Naast het vele knutselen werden de vormen geoefend : herkennen en benoemen van de vormen en ook spelen met de vormen.
En ook het rijmen stond in de focus : allerlei rijmspelletjes werden gespeeld.
Al onze kunstwerkjes waren te bezichtigen op de tentoonstelling.
Hoera voor Yaiza!
Diep in de zee!!
Wat is er allemaal te zien in de diepe zee? Tijdens een brainstorm met de kleuters konden de kleuters zelf vragen formuleren die ze graag zouden te weten komen. Deze vragen werden genoteerd en gevisualiseerd. Tijdens de voorbije weken probeerden we dan een antwoord te vinden op deze vele vragen, we zochten informatie op in boeken, we bekeken filmpjes en wisselden onze voorspellingen en informatie uit.
De poppenhoek en winkel maakte plaats voor een grote oceaan.
In en op de zandtafel!
In de boekenhoek zochten we informatie op over de zeedieren of gingen we met de zaklamp op zoek naar de zeemeermin.
Aan de hand van qr-codes konden we nog meer informatie vinden, of luisterden we naar een verhaaltje of maakten we de schelpenpuzzel.
Met de clics en knex bouwden we vissen.
We leerden de letter V zowel visueel als auditief, met plasticine boetseerden we deze letter , met parels maakten we de letter na en we luisterden ook naar heel veel woordjes, op zoek naar woorden die beginnen met deze letter.
Op de lichttafel werd er met blokjes een vis gemaakt, ook oefenden we de pincetbeweging, met een pincet de vis versieren waarbij we dan ook nog eens moesten tellen hoeveel steentjes er waren.
Ook met de schakels oefenden we het tellen : hier kregen de octopussen armen waarbij de kleuters correct moesten tellen.
We maakten samen Ă©Ă©n grote puzzel: Ă©Ă©nmaal deze puzzel gemaakt was werd deze puzzel een grote zoekprent.
Met zijn tweetjes werken aan een vissenmandala.
Kleurprenten rond het thema
We speelden het visspelletje.
Aan de knutseltafel werd er getekend, gekleefd en geknutseld. Elke kleuter koos een zeedier uit. Mat papier maché proberen we er een echte 'kunstvis' van te maken. Benieuwd wat dit gaat worden. Hieraan werken we verder tijdens ons volgend thema.
Hoera voor Julan!!
Hoera voor Margaux!!
Hoera voor Sietske!!
Een kijkje in onze klas!!
Dit zijn de hoekjes uit de gele klas :
Bouwhoek
Knutseltafel
Lichttafel
Poppenkast
Mediahoek
Lees- en schrijfhoek
Spelletjeshoek
Techniekhoek
Dit zijn de hoekjes uit de blauwe klas :
Autohoek
Boekenhoek
Houten blokken met dieren
Klein constructiemateriaal
Puzzelhoek
Poppenhoek
Winkel
Zandtafel
Hoera voor Ynora!