Ons project zit er alweer op. In onze klas hebben we vooral gewerkt rond aarde en lucht. Hopelijk hebben jullie genoten van de tentoonstelling vrijdag. De kleuters waren alvast fier.
Op stap naar de aarde en zoeken naar regenwormen of andere kriebelbeestjes. Vol enthousiasme werd er gegraven en gezocht.
De gevonden wormen en de wormen die kinderen meebrachten kregen een plaatsje in ons wormenhotel. Jammergenoeg kwamen ze niet vaak te voorschijn.
Samen op zoek met de kinderen van het 2de leerjaar. Iedere leerling nam de zorg voor een kleuter van onze klas. Een erg leuke, inspirerende en aangename namiddag. We leerden veel bij van de "grote" kinderen.
We hadden ook een namiddag doorschuif met de andere kleuterklassen. Zo maakten we kennis met verschillende experimenten rond de 4 natuurelementen.
Knutselen en spelen deden we natuurlijk ook.
Onze focus lag erg op de begrippen : lang, kort, langer, korter, dik, dun.
Met de regenwormen was dit ideaal om te oefenen. Gelukkig niet altijd met levende wormen maar ook met onze speelwormen.
Op ons knutselwerk leerden we wormen tekenen. De peuters mochten wormpjes kleven in het gras. Er waren alle soorten aanwezig van dik naar dun, kort en lang.
Tactiele waarneming. Volgens een stappenplan maken we speeldeeg. Sommigen eerst wat onwennig bij het kneden maar algauw was het een leuke beleving. Hier ook weer veel verschillen te merken, ook in hoeveelheid.
Waarneming van plantjes. Hoe zorgen we voor de planten? Wat hebben ze nodig om te groeien? Iedereen koos een grote of klein pot om te vullen met aarde. Daarna waren de stekjes aan de beurt. Kan een grote plant in kleine pot of toch maar omgekeerd?
Hier meer foto's.
Tijdens onze godsdienstmomenten staan onze gevoelens centraal. We werkten rond het boekje "Wolfje is bang voor wolven". Daarin leren we dat iedereen wel eens bang is maar dat er steeds iemand is waar we bij terecht kunnen.
Om tot rust te kunnen komen genieten we van een yogasessie.
We krijgen ook nog het super leuke nieuws van Luca! Zijn kleine zus Nora is geboren. Om dit te vieren bracht Luca lekkere wafels mee.
We bespreken al onze gevoelens en vergelijken die met de kleurenmonsters. Ook juf of kindjes zijn soms in de war, hebben nood aan gevoelens sorteren. We leren de kleuren associëren met gevoel en kleurenmonster.
We leren kleuren sorteren via onze puzzels aan magneetbord, de hongerige kleurenmonsters, knijpkaarten,...
Meer foto's.
We knutselen een gevoelsmeter. Hoe voelen we ons op dit moment? Zo kunnen de kleuters thuis ook hun gevoel uitdrukken. Waar staat de wasknijper het meest?
We associëren onze gevoelens met muziek.
We spelen met de plasticine.
Gezelschapsspelletje spelen : memory kleuren.
We kleuren de monstertjes in het juiste kleur en stoppen onze kleuren via stickers in de juiste flesjes. Niet meer in de war maar wel blij, verdrietig, boos of bang.
Tijdens het vrij spel ontdekken we ons nieuw spel : balancebord. Wie kan alle blokken erop leggen zonder dat ze afvallen? Hierbij komt er meer kijken dan je denkt... ene blokje is zwaarder dan andere, dicht bij de boord of dichtbij het middelpunt? , alles in keer erop gooien of voorzichtig blok voor blok,...
We zijn in de war! Alle kleuren door elkaar...
Hier foto's van Médard.
Hier meer foto's van feestje Meara.
Tijdens de eerste weken hebben we vooral gewerkt aan samenhorigheid, klasgroep, elkaar en de klas leren kennen.