Peuter - 1ste kleuter
Hiep hiep hoera louen
Hiep hiep HOera John
Lotta en het carnaval
Dit arrangement kregen we Lotta de kip op bezoek samen met haar instrumenten. Wat een leuke show!!
Na al die instrumenten was het tijd voor wat massage. We deden dit deze keer met wattenbolletjes. Eerst bij onszelf en dan bij een vriendje. Tot rust komen, genieten van elkaar, stilte beleven,...
We knutselen ook een hoedje voor carnaval. Eerste kleuter stempelen, peuters kleven.
We gingen op bezoek bij juf Heidi om te luisteren naar verschillende instrumenten.
In de confettibak gingen we op zoek naar de kaartjes die samen een paar vormen.
Vrij spelen : verkleden in alles en iedereen. Parels rijgen volgens patroon, spelen met de muziekinstrumenten, muzieknootjes leggen op de lichttafel, luisteren naar muziekboeken in de boekenhoek.
Dopjes leggen volgens kleur op de clown.
Enkele leerlingen van het derde leerjaar waren een namiddag bij ons in de klas. Samen wandeling gemaakt en met doorschuifsysteem gezelschapsspelletjes spelen.
Muzieknootjes kleven, 1ste kleuter. Niet zo makkelijk die kleine stickers en volhouden op de muziekbalk.
Onze tandjes op een rij
Ons thema "tanden op een rij" was een leuke ervaring.
Oei er zijn vlekjes op onze tanden... poetsen maar.
Dierenyoga... filmpje
Tanden poetsen is zo fijn.
Eens iets anders, schilderen met de oude tandenborstels. De witte verf in de tand.
sorte
Sorteren van voeding die goed is voor de tanden en wat niet. Moeilijk hoor ook lekkere dingen zijn slecht voor onze tandjes.
We maken ons gebit en stoppen onze tandjes erin. Eerst volledig naar eigen idee. Dan met de spinner tellen hoeveel tandjes ze mogen nemen.
Hiep hiep hoera Yenno !!!
Hier meer foto's te vinden.
Pinguins in de kou
Beweging : welke pinguin kan een iglo/hoepel?
Niet zo'n goed idee van juf ;) ... Wat te kleine sneeuw voorzien om de pinguins te zoeken... Gelukkig zijn er veel kleuters die juf willen helpen met vegen en stofzuigen. Leuk was het wel!!!
Ter voorbereiding op het programmeren met de robotmuis en beebot : richtingen bepalen met de pinguinstenen.
1ste kleuter : wiskundige begrippen : gelijk of niet gelijk/evenveel of niet evenveel.
Pinguinspelletjes op de tablet. Vrij spelen : hokken bouwen, parels.
Naar het theater!!!
Stempelen van een sneeuwman bij juf Sarah.
Knutselen van een pinguin.
Opdrachten op de lichttafel.
Zoek de juiste pinguin volgens kleur.
Fijne motoriek en kleurherkenning.
Hokjes bouwen voor de ijsberen en pinguins. Wie kan ontsnappen?
Spelletjes spelen.
Welkom
Yenno, Margaux en Luca zijn erbij!! Welkom nieuwe peuters!!!
Sterren schitteren...
Zowel de kinderen als de versieren waren aan het schitteren in dit thema. Ze deden erg hun best voor hun nieuwjaarsbrief, werkten veel aan hun kerstwerkje, leefden zich in in het kerstverhaal en nog zoveel meer...
Samen een gezelschapsspel spelen. Draaien aan de spinner : hoeveel kerstballen in de boom??
Kerkbezoek. Ook een waarneming tussen de dennenboom en onze kerstboom in de klas stond op het programma. Waarneming van de lichtslingers. De kerstboom in de klas versieren was een groot werk want hoe meer hoe beter.
Bij juf Sarah hebben ze geexperimenteerd met licht en donker. De zaklampjes waren een groot succes. Ze mochten ook met een app via de tablet foto's maken van hun lichttekening.
De kerstboom in het poppenhuis zag er iedere dag helemaal anders uit.
Opdrachtkaarten op de lichtbox.
Schrijfdans. Tekenen van de takken van de boom.
Pakjes voor onder de boom maar goed kijken naar de vorm en grootte van de pakjes!!
Peuters : Kerstknutselen : met scheerschuim een wolkje maken, glitters voor de maan, ecoline en water spuiten, kerstboom versieren en natuurlijk de ster op het werk : je kapoen! Voor de nieuwjaarsbrief werden de sterren versierd.
1ste kleuter : techniek met ijzerdraad en gipsverband. Lange, korte, dikke en dunne bomen. Plankjes versieren.
Sterren versieren voor onze kerstboom.
En wij hebben natuurlijk ook geholpen om soep te maken. Zo leuk met de hulp van het derde leerjaar. Balletjes rollen groot en klein, meer moet dat niet zijn.
1ste kleuter : nieuwjaarsbrief knutselen.
Boekjes lezen in de boekenhoek, kerstboom versieren, opdrachtjes uitvoeren.
Ons kerstkaartje : fijne feestdagen iedereen.
En op onze laatste dag nog een leuk kerstfeestje met muzikaal pak als afsluiter.
Themaloos/rustige week
Deze week werkten we zonder thema maar met de focus op ademhaling, tot rust komen, genieten van elkaar.
Verschillende activiteiten van yoga, met yogakaartjes, meditatie, pluimen, bij zichzelf en anderen, masseren.
We leren ook werken met de "stop denk doe" strategie. Die kunnen de kleuters alvast goed verwoorden.
Opdrachtkaarten : nabouwen volgens kleur, vorm en blokken.
We spelen ook enkele spelletjes op de tablet.
Hoofdmassage bij onszelf.
Hiep hiep hoera Jolien
Jolien is 3 jaar!!
Sint in de klas
Ons focusdoel was zwaar licht. Dit ondervonden we met zware en lichte voorwerpen tillen maar ook met de balans.
Met de hamer volgens opdrachtkaart correct plaatsen.
Met de plasticine proberen we mooie ronde koekjes te vormen.
We leven ons helemaal in! Wie is Sint en Piet?
Peuters schilderen hun Pietje.
Genieten van de najaarszon.
Vrij spelen.
En het leukste van allemaal !!!! Cadeautjes krijgen van de Sint !!!
Foto's van het feest in de zaal komen onder algemeen.
Welkom aan onze peuters : Louèn cezaar en john
Lauv op bezoek
Ube is grote broer geworden en was erg trots om zijn zusje aan ons te tonen. Merci voor de lekkere cakejes en het bezoekje.
Kunst
Tijdens ons project kunst alle vormen hebben we gewerkt rond drie kunstenaars : Keith Haring, Wassily Kandinsky en Piet Mondriaan.
Als eerst kwam Kandinsky aan de beurt. Iedere keer deden we een waarneming van verschillende kunstwerken. Hier werkten we vooral rond de cirkel.
Na de waarneming hadden we veel werk aan ons eigen schilderij te ontwerpen. Eerst de achtergrond schilderen, dan witte lijnen en stippen, een bronzen of gouden kader maken, cirkels stempelen en kleven volgens grootte.
Spel : draaien aan het rad en dezelfde cirkel zoeken. Goed kijken naar vorm en kleur.
Op zoektocht naar stippen en cirkels in de buurt. Niet te geloven hoeveel we er gevonden hebben. Ook het mooie kunstwerk op het plein kreeg onze aandacht.
We hebben iets nieuws in de klas : onze lichtbox. Thema kleuren was hierbij ideaal.
Wat een leuke activiteit bij juf Sarah. Kleuren mengen in scheerschuim en hiervan een afdruk maken.
Via de opdrachtkaarten de dieren correct plaatsen.
Ter voorbereiding op de robotmuis, beebot leren we de richtingen hanteren volgens de pijlen.
Bij onze tweede kunstenaar waren vooral de houdingen belangrijk. Veel bewegen en waarnemen. Gooien met de dobbelsteen en nabootsen van de houding.
Na het vele bewegen kozen we een houding voor ons eigen mannetje. Met chenilledraad en hulp van de juf creëerden we ons eigen mannetje. Met gipsverband alles stevig maken, schilderen en ook ons blokje versieren. Wie kan ons ventje nadoen???
Even wat geprobeerd ... filmpje gemaakt van onze verschillende poses.
Tijdens het vrij spel werkten we nog steeds verder rond kleuren, vormen, waarneming in boekjes,...
Sorteren van kleuren. Werken volgens opdrachtkaarten.
Werken met de logi blokken.
Onze derde kunstenaar was Piet Mondriaan. Hier maakten we een groepswerk. Schilderen in vlakken. Hartje versieren in 3 kleuren met stickers, 1 kleur per vak, niet alle vakjes.
Nog een kunstwerk maken : met zwarte stroken vakjes maken en dan opvullen met stukjes papier. Meten volgens grootte in vakjes.
En neem zeker ook een kijkje bij algemeen voor ons toneeltje over de kunstroof. Misschien hoorden jullie het al van de kleuters maar op school werd er gestolen in het museum. Hopelijk vinden we de dader voor de tentoonstelling van vrijdag!!
de drie biggetjes
Wat is dat? Modder in de klas op maandagochtend!!! Wie kwam er onze klas binnen met modderpootjes? Jawel een varkentje. Zo begon ons nieuwe arrangement .
Na vele keren het verhaal te beluisteren, vertellen op verschillende manieren, prentbespreking,... gingen we aan de slag om een varken/biggetje te schilderen.
We proberen het verhaal te rangschikken. Welk huisje komt de wolf eerst tegen? Wat is er het laatste?
De huisjes maken was een groot succes! Het houten huis werd een ballenbad voor de varkentjes ;). We knutselen ook de huisjes in het klein zodat we nadien zelf het verhaal kunnen naspelen.
Of een groot huis maken van stro een goed idee was??? Misschien niet maar het plezier, enthousiasme en samenwerken was het zeker waard !
We leerden ook veel over plaatsbepaling. Wie staat waar in het huis? Volgens opdrachtkaarten vullen we de huisjes, kijken we naar de kleuren. Ontdekken van de lengte bij het bouwen van onze huizen.
Boekjes lezen rond dit thema, opdrachtkaarten maken. Waar zijn de krulstaarten? Big namaken volgens kleur en vorm. Huizen bouwen van steen, stro, houten plankjes.
CML bij meester Harold.
Juf Is jarig! Genieten van een plakje cake.
Eendjes in de klas
We leren sorteren en tellen van eendjes. Volgens kleur, grootte,...
We genieten ook van de buitenlucht en maken een wandeling.
Schrijfdans : water tekenen.
Vijver schilderen.
Vrij spel : fijne motoriek met de pincet, boekjes lezen, hoekjes ontdekken.
Werken met een verfstick.
We hebben een nieuw materiaal in de klas : een sprekende muur. Wanneer de kleuters op het knopje duwen horen ze de stem van juf bij een afbeelding. We zoeken het juiste symbool.
Bewegend leren : We kregen juf Lesley op bezoek in de klas om samen met ons een spel te spelen. Nadien deden we dit nog eens alleen in de turnzaal.
We maken een verjaardagskroon en een eendjeskroon.
Eerste dag tutti frutti.
Lekkere pruimen smullen.