Peuter - 1ste kleuter
de drie biggetjes
Wat is dat? Modder in de klas op maandagochtend!!! Wie kwam er onze klas binnen met modderpootjes? Jawel een varkentje. Zo begon ons nieuwe arrangement .
Na vele keren het verhaal te beluisteren, vertellen op verschillende manieren, prentbespreking,... gingen we aan de slag om een varken/biggetje te schilderen.
We proberen het verhaal te rangschikken. Welk huisje komt de wolf eerst tegen? Wat is er het laatste?
De huisjes maken was een groot succes! Het houten huis werd een ballenbad voor de varkentjes ;). We knutselen ook de huisjes in het klein zodat we nadien zelf het verhaal kunnen naspelen.
Of een groot huis maken van stro een goed idee was??? Misschien niet maar het plezier, enthousiasme en samenwerken was het zeker waard !
We leerden ook veel over plaatsbepaling. Wie staat waar in het huis? Volgens opdrachtkaarten vullen we de huisjes, kijken we naar de kleuren. Ontdekken van de lengte bij het bouwen van onze huizen.
Boekjes lezen rond dit thema, opdrachtkaarten maken. Waar zijn de krulstaarten? Big namaken volgens kleur en vorm. Huizen bouwen van steen, stro, houten plankjes.
CML bij meester Harold.
Juf Is jarig! Genieten van een plakje cake.
Eendjes in de klas
We leren sorteren en tellen van eendjes. Volgens kleur, grootte,...
We genieten ook van de buitenlucht en maken een wandeling.
Schrijfdans : water tekenen.
Vijver schilderen.
Vrij spel : fijne motoriek met de pincet, boekjes lezen, hoekjes ontdekken.
Werken met een verfstick.
We hebben een nieuw materiaal in de klas : een sprekende muur. Wanneer de kleuters op het knopje duwen horen ze de stem van juf bij een afbeelding. We zoeken het juiste symbool.
Bewegend leren : We kregen juf Lesley op bezoek in de klas om samen met ons een spel te spelen. Nadien deden we dit nog eens alleen in de turnzaal.
We maken een verjaardagskroon en een eendjeskroon.
Eerste dag tutti frutti.
Lekkere pruimen smullen.