Ons project werd gestart met een gezamenlijk moment voor alle klassen waar de vier natuurelementen voorgesteld werden. Foto's hiervan volgen nog.
In de klas werden deze vier natuurelementen nog wat verder uitgewerkt.
Met water konden de kleuters spelen aan de watertafel.
We maakten een waterxylofoon.
Aarde kwam in de zandtafel, we maakten een wormenhotel voor de regenwormen.
We gingen ook op zoek naar andere diertjes in de grond.
'Een zaadje in de wind', dit prentenboek werd uitgewerkt. Samen met de hele klas werkten we aan het boekje.
Zonnebloempitjes: eerst werden ze uit de zonnebloem gehaald, dit deden we met de pincet, we maakten een slinger van de zonnebloempitjes en er werden er enkele in de aarde gestopt. Benieuwd of dat ze gaan groeien.
Samen spelen we het spel bunny hop.
Met de lucht en wind gingen we gaan experimenteren in de windhoek. We knutselden ons eigen windmolentje.
Met vuur konden we natuurlijk niet gaan experimenteren, met de kleuren van het vuur maakten we een mooi knutselwerkje.
Een boek over een regenboogvis die leert dat het belangrijker is om vrienden te hebben dan om de mooiste te zijn.
Regenboogvis deelt zijn schubben met zijn vrienden. Leuk boekje om het schooljaar te starten.
Het boekje werd eerst voorgelezen door de juf. Later konden de kleuters dit boekje herbeluisteren in de boekenhoek.
Kleuters kozen een personage uit het boek, na het knutselen van deze vis werd het verhaal nagespeeld.
Met de clics bouwen we vissen.
Op de ipad werd er met fundels gewerkt. Het boekje van klein wit visje stond hier centraal.
We speelden een memory van klein wit visje.
Pareltjes rijgen op de armen van octopus en/of een zeedierenketting rijgen adhv opdrachtkaartjes.
Krullenbol : visjes tekenen in scheerschuim en op papier. Ook het golfpatroon, de golven van de zee werden geoefend op papier.
Associatiespelletjes, denkspelletjes en puzzelen binnen het thema.
We oefenen het tellen .
Visjes vangen.
De poppenhoek verdween eventjes uit de klas en werd vervangen door de onderwaterhoek.
Samen zingen we het onderwaterlied.
Elke week krijgen de kleuters een muzieklesje van meester Harold.
Tijdens de gouden weken werken we aan de groepsdynamiek in de klas. In de gouden weken staan kennismaking, vertrouwen en een positief groepsklimaat centraal.
Elke dag gingen we op zoek naar een ballon met een gouden lintje. In deze ballon zat er een opdracht of een spelletje voor de hele klas.
Welkom in de dol- fijne tweede kleuterklas!!
De eerste schoolweek zit erop. Alle kleuters hebben zich vlot aangepast aan de nieuwe klas(sen).
De klaswerking verloopt heel vlot; er werd al veel gespeeld en ook al een beetje gewerkt in de verschillende hoeken.
De hoekjes uit de blauwe klas :
De hoekjes uit de gele klas :